Året som gikk – i tall og statistikk

På tide å oppsummere året som gikk
La oss titte tilbake på nettstatistikk
Mer enn 7 millioner besøkte siden vår
I unike brukere var 2013 et rekordår

1 av 2 som kom på besøk
Fant veien via eksternt søk
Det betyr at ingresser er viktig
Ikke minst at søkeopitmalisering er riktig

I feltet for søk er det ett ord som troner
Det vitner om at mange er opptatt av kroner
På jakt etter «skattelister» til alle årets tider
De finner svaret på våre hjemmesider

Ser ut som mobil og tablet fikk et hopp
Nær 18 prosent synes små skjermer er topp
De ble mest brukt i helgene i sommer
Og ikke minst når skattelistene kommer

I nettleserkrigen vises mobilbruken godt
Safari iOS er mer brukt enn Firefox
Totalt sett var Explorer den største
Men Chrome og Safari var også tørste

På rim var dette alt du fikk
Vil du vite mer, kast et blikk
Ned på siden og vekk fra det tekstuelle
Resten er for deg som foretrekker det visuelle


Trafikken på skatteetaten.no – 2012 vs. 2013
Utlegget av selvangivelsen er det som skaper desidert mest trafikk til skatteetaten.no hvert eneste år. Men på grunn av tidligere selvangivelse for e-brukere i 2013, fordelte trafikken seg over flere topper enn i 2012, og dermed fikk vi ikke det samme trykket på én enkelt dag. I 2013 hadde skatteetaten.no 540 000 besøk 19. mars og 634 000 besøk 2. april. Til sammenlikning hadde vi 900 000 besøk 20. mars 2012, som var den eneste slippdatoen for selvangivelsen det året.

Trafikk 2013-2013

Klikk for større versjon

Desktop vs. mobil vs. nettbrett
I 2012 kom 7,4 prosent av trafikken til skatteetaten.no via mobil eller nettbrett. På ett år har denne andelen økt til 17,6 prosent. Det betyr at mobilbruken på skatteetaten.no har økt mer over 200 prosent fra 2012 til 2013, mens bruken av nettbrett økte med cirka 90 prosent.

Enhetsfordeling 2012 og 2013

Tidlig i høst blogget vi om at bruken av mobil og nettbrett gjorde et hopp i sommerferiemånedene juni og juli. Ser vi på hele 2013, er det fremdeles sommermånedene som utmerker seg når det gjelder mobil- og nettbrettbruk. Den andre toppen finner i oktober, da skattelistene lokket frem mobilbrukerne.

fordeling over tid - desktop vs mobil vs tablet

At stadig flere bruker små enheter på skatteetaten.no, synes også i oversikten over hvilke nettlesere folk bruker:

Nettleserfordeling 2013

Blant de som prøvde lykken i søkefeltet på skatteetaten.no, var «skattelister» ordet som gikk igjen flest ganger i 2013. Andre toppord var «skattekort», «skatteberegning», «frikort» og «kid». Totalt ble det gjennomført 2 841 461 unike søk på skatteetaten.no i fjor.

sokeord

 

  • Beate Sørum

    Hvordan ser device-statistikken deres ut hvis man ekskluderer de to (tre?) resultatslipp-dagene? Jeg vil tro at kanskje de forvrenger statistikke noe – helt anekdotisk vet jeg jo at jeg går inn på desktop når jeg skal videre inn og sjekke skatteoppgjøret mitt. Fordi jeg rett og slett går ut i fra at ikke altinn kan besøkes fra mobilen, og forsøker ikke en gang. Men dersom jeg har spørsmål ellers i året går jeg gjerne inn fra mobilen.

    Vært interessant å høre om det stemmer – om dere har en kunstig høy desktop-andel pga de store slippdagene hvor folk har én konkret oppgave, eller om det er andre årsaker til at dere har så høy desktop-andel 🙂

    • Marit D. Bjørnstad

      Du har nok rett i at andelen som bruker små skjermer minker hvis vi ekskluderer slippdagene (selvangivelsen, skatteoppgjøret og skattelistene). Som vi blogget om i oktober, økte mobilbruken betraktelig den dagen skattelistene kom: http://beta.skatteetaten.no/skattelistene-lokket-mobilbrukerne/

      Sjekker det ut 🙂