Ny innrapportering: Bli med på testinnsending av data til selvangivelsen

For inntektsåret 2015 er rapporteringen på verdipapir og en mengde nye grunnlagsdataordninger modernisert. Du kan nå være med på testinnsendinger.

I januar hvert år sender bedrifter og virksomheter inn opplysninger til Skatteetaten. Opplysninger vi trenger for å produsere blant annet selvangivelsen. All innsending foregår via Altinn på nye, elektroniske formater og nå i høst tilbyr vi test av den nye løsningen. Testtilbudet varer frem til nyttår. Skatteetaten anbefaler alle berørte bedrifter å delta på test, særlig du som ikke har innrapportert denne typen opplysninger digitalt før.

Test
Vi anbefaler spesielt de som skal innrapportere på de nye ordningene om å delta i våre testinnsendinger. Det samme gjelder de som har hatt problemer med innsendinger tidligere.

Melde deg på eller spørsmål?
Du kan teste ut formatene og løsningen frem til årsskiftet. Ønsker du å melde deg på, eller har spørsmål, send e-post til: grunnlagsdata@skatteetaten.no
Du kan også ringe oss på telefon 800 80 000 (tastevalg 4-3-2).

Innrapportering for 2015
Altinn åpner for innrapportering 4. januar 2016. Oversikt over innrapporteringsfrister, formater og test, finner du på skatteetaten.no

Les mer om grunnlagsdata på skatteetaten.no

Les mer om grunnlagsdata på skatteetaten.no

Gradvis omlegging
Skatteetaten har siden 2011 gradvis modernisert systemet for innrapportering av liknings- og kontrollopplysninger. Opplysningspliktige bedrifter skal nå innrapportere digitalt, effektivt og sikkert via Altinn på nye xml-formater, og har ikke lenger anledning til å sende inn på papir, cd og minnepinne. Den nye elektroniske løsningen er blitt godt mottatt av brukerne. Bedriftene setter stor pris på at innsendingsprosessen nå skjer så raskt, og at det har blitt enklere å sjekke leveransene og eventuelt korrigere feil.

Her er en oversikt over de grunnlagsdata- og finansordningene som har blitt modernisert og skal innrapporteres elektronisk på nyåret:
FATCA
• Obligasjonsfond
• Aksje- og kombinasjonsfond
• Skadeforsikring
• Livsforsikring
• Individuelle pensjonsordninger – innbetalinger (utbetalinger skal rapporteres i altinn.no/a-ordningen/)
• Skattefrie utbetalinger fra offentlig virksomhet (er tidligere lønns- og trekksoppgave kode 926, og har skiftet navn til Skattefrie Utbetalinger)
• Betalinger til selvstendig næringsdrivende (tidligere lønns- og trekksoppgave kode 401, og har skiftet navn til Betalinger til selvstendig næringsdrivende.)
• Boligsparing for Ungdom
• Aksjonærregisteret

Prosjekt Modernisering av grunnlagsdata – MAG-prosjektet
Innrapportering av opplysninger  til selvangivelsen og kontrollformål – såkalte likningsopplysninger  eller grunnlagsdata – har de siste årene blitt betydelig modernisert. I perioden 2011- 2016 har prosjektet Modernsiering av Grunnlagsdata på vegne av Skatteetaten fornyet og effektivisert løsningen. Mens bedriftene for kun få år siden sendte inn sine opplysninger inn på papir, cd og minnepinne – overføres nå alt digitalt, trygt og raskt via Altinn til Skatteetaten.